Critical Alignment Yoga/ Qigong 1B: nek, schouders & bovenrug

updated: 05-2021


Tools: strip+ riem

In deze lessenreeks ‘De grote voorjaarsschoonmaak’ combineer ik de Critical Alignment Yoga met oefeningen uit de Chinese bewegingsleer ‘Qigong’, krachtige yoga houdingen en Pilates.

Qigong is een zeer oude Chinese ademhalings-, ontspannings- en bewegingsleer die de basis vormt voor de oosterse gevechtskunsten en meditatie technieken.
In de voorbereiding van de les pas ik de ‘Qigong body tapping’ toe om de rustende energie in je lichaam op te wekken. Dit stimuleert niet alleen de doorbloeding maar ook circulatie door de energie banen (meridianen) van je lichaam.

Dit is de 2de les die met name gericht is op de nek en de schouders en bovenrug.Als de bovenrug goed recht is dan zal de arm zich moeiteloos kunnen verbinden met het schouderblad, waarvandaan het gewicht van de arm, via de bovenrug, vervolgens makkelijk kan wegvloeien naar de onderrug. Als deze verbinding niet goed functioneert, zal het niet alleen overbelasting in de schouders veroorzaken, maar ook in de bovenrug en borst. Liggend op de dubbele strip en met behulp van de riem kan je aanleren hoe de armen zonder spanning in de rug- en schouderspieren omhoog kunnen bewegen.

Met de krachtige yoga houdingen en de Pilates oefeningen vinden we weer kracht en stabiliteit. Dit zal er aan bijdragen dat je lichaam weer optimaal in vorm komt.